Autodesk 3dsMax 2021 – co nowego ?

Autodesk 3dsMax 2021 – co nowego ?
5 (100%) 3 głosy
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez administratora danych osobowych, tj. CADSOFT Tomasz Grzyb z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Bema 60, NIP 5341548061, REGON 016199727 w celach marketingowych poprzez prowadzenie marketingu za pośrednictwem drogi elektronicznej...Więcej
Udowodnij, że nie jesteś botem wybierając ziemię

Autor: Robert – Technical support engineer – CADSOFT

Firma Autodesk udostępniła kolejną wersję swojego sztandarowego programu do tworzenia wizualizacji i animacji 3dsMax 2021. Zmiany, które pojawiły się dotyczą głównie funkcji zaawansowanych wykorzystywanych podczas nakładania materiałów na obiekty 2D i 3D.

   Podczas instalowania programu można zauważyć pierwsze zmiany. Po tym jak ustalimy miejsce (folder) gdzie mają zostać skopiowane pliki pojawia się nowy panel dzięki, któremu można obserwować na którym etapie instalacji jesteśmy. Wśród funkcjonalności, które można doinstalować są biblioteki oraz rozwiązania wspierające programy Autodesk – Revit, Civil, Inventor.
   Jako nowość można również zauważyć, że system po zainstalowaniu głównego programu dopuszcza uruchomienie go; a pozostałe biblioteki dogrywa „w tle”.

Silnik renderujący – Arnold


W 3ds Max 2021 domyślnym silnikiem renderującym jest Arnold, który zastąpił dotychczasowy, cały czas dostępny ART. Arnold jak przystało na profesjonalne narzędzie wspomagające obliczenia – posiada własne obiekty, m.in. światło, materiały i kamery. Silnik ten w wersji 6.0 otrzymał rozwinięcia funkcjonalności „wypalania tekstury” oraz konwersji materiałów ze scen 3D pochodzących od innych rendererów (Corona i VRay). Zadaniem konwertera jest stworzenie materiału  Physical Material – właściwego dla Arnolda.

Wypalanie tekstur


Znana zaawansowanym użytkownikom funkcjonalność „Bake to Texture” zyskała duże rozwinięcie. Dodano nowe narzędzie – menadżer, które w przystępny sposób pozwala zarządzać całym procesem.

Wśród dostępnych funkcji jest możliwość sprawdzania błędów. Nowe rozwiązanie wspiera również mapy typu OSL, Blended Box oraz MikkT.

Mapy OSL


Dostępna technologia tworzenie map proceduralnych – Open Shading Language doczekała się kolejnych usprawnień. Dla przypomnienia dodam, że dzięki niej użytkownicy mogą tworzyć własne definicje oraz rozwijać już istniejące. To otwarte środowisko programistyczne sprzyja rozwijaniu pomysłów projektowych.

W ramach OSL w 3dsMax 2021 dodano:  obsługę map HDRI, które pozwalają wyświetlić środowisko zarówno w rzutni jak i w końcowym renderingu; rozwinięcie mapy Uber Noise o dodatkowe ustawienia oraz nowe propozycje dotyczące efektów  Color Correction, Curves (color), Curves (float) oraz grupę Camera  Projection, Object Projection i Spherical Projection.

Mapy proceduralne Substance2


Po tym jak dobrze sprawdziła się mapa Substance we wcześniejszych wersjach programu 3dsMax, firma Autodesk we współpracy z Allegorithmic udostępniła drugą wersję tego rozwiązania. Bardzo dobrze przygotowane pod względem parametrycznym mapy można wczytywać według tych samych zasad co wcześniej. Definicje materiałów można pobrać na stronie producenta:

Wg zapewnień autorów nowe rozwiązanie Substance2 jest szybsze od poprzedniego. Obsługuje technologię graficzną 8K i jest dostępne pod silniki renderujące obecne w 3dsMax: Arnold, ART, Scanline i Quicksilver. Pozwala również skrócić drogę przenoszenia definicji z pominięciem eksportu z Substance Designer oraz posiada skrypty wspomagające zapis kopii zapasowych.

Mapy PBR


W programie pojawiła się nowa kategoria w dziedzinie teksturowania obiektów – mapy PBR – Physically Based Rendering. Zaletami ich jest model działania oparty o materiał fizyczny i wygląd powierzchni znany ze świata rzeczywistego oraz sterowanie, które ze względu na maksymalne ograniczenie parametrów daje prostą i szybką obsługę.

W ramach map PBR zostały wprowadzone dwa modele 1. Metal/Rough i 2. Specular/Gloss. Dostępne rozwiązania są kompatybilne ze wszystkimi silnikami renderującymi klasy real-time.  Aby wczytać tekstury do definicji materiałów wystarczy przeciągnąć plik graficzny z eksploratora windows do edytora materiałów.

W programie 3dsMax 2021 pojawiły się również zmiany i usprawnienia:
– jakość i ustawienia wyświetlania w rzutni
– szybsze zapisywanie plików
– modyfikator Weighted Normals
– modyfikator Chamfer
– wczytywania plików pochodzących z programu Sketchup
– rozwiązania programistyczne Python3
– obsługa plików dźwiękowych
   oraz naprawiono ponad 80 błędów

Wypełnij formularz

Potrzebuję dodatkowych informacji o powyższym temacie
Proszę o pilny kontakt
Proszę o prenumeratę biuletynu

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez administratora danych osobowych, tj. CADSOFT Tomasz Grzyb z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Bema 60, NIP 5341548061, REGON 016199727 w celach marketingowych poprzez prowadzenie marketingu za pośrednictwem drogi elektronicznej...Więcej
Udowodnij, że nie jesteś botem wybierając mapę

Zapisz się do Newslettera!